Kliknutím na tlačítko "Přijmout vše" souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete však navštívit "Nastavení souborů cookie" a poskytnout kontrolovaný souhlas.
Přijmout vše
Nastavení Cookie
Nastavení Cookie
Cookies necessary for the correct operation of the site are always enabled.
Other cookies are configurable.
Nezbytné
Naprosto nezbytné pro správné fungování webových stránek. Tyto soubory cookie zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webových stránek, a to anonymně.
Funkční
Disabled
Pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní a analytické
Disabled
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře odskočení, zdroji návštěvnosti atd.
Reklama a ostatní
Disabled
Používají se k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace pro poskytování reklam na míru.

Ostatní nekategorizované soubory cookie jsou ty, které se analyzují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Kolik projektů dát do architektonického portfolia?
Dobře položená otázka
je 50% úspěchu.

Další zásadní otázka v našich hlavách, když se chystáme na portfolio, je o ideálním počtu projektů. Abychom našli odpověď, musíme si upřesnit, že se budeme bavit o portfóliu předváděcím. Pro získaní práce nebo klienta.

První zásadní věc je formulace otázky. Místo „Kolik projektů tam dát?“ je lépe se zeptat samých sebe: „Co chci pomocí projektů dokázat?" Dokázat někomu. Dokázat sobě. Dokladovat nějakou expertízu.

Portfolio totiž neprodává vaše hotové práce, ale vás. Mluví primárně o vás, jako o autorech a vašich schopnostech i zručnostech. Nenabízíte přeci vašemu zaměstnavateli, nebo klientovi konkrétní projekt. Nabízíte mu vaši pomoc, ukazujete důkaz vašich kompetencí. Za to vám poskytne kvalitní finanční ohodnocení, nebo vás něco důležitého naučí.
Fotov članku: Visiun, 2014 –2021

Autoři portfolií a naši milí klienti:
Ing. arch. Tereza Stambolijská
Ing. arch. Karolína Vácová
Ing. arch. Klára Kotlánová
Ing. Nikol Bursová
Vždy, když jdu s někým řešit portfolio, chvilku se zajímám primárně o to, (1) co chce opravdu dělat, (2) co ho baví, (3) co už umí a (4) kdo mu s tím může pomoci. Z této analýzy se dá určit, které z vašich projektů jsou právě ty zásadní. Které vás dostanou dělat to, co přesně potřebujete.

Řekněme, že vás baví dělat modely a chcete na stáž do ateliéru k Renzo Piano do oddělení práce s modely. Logicky nevyberete jako důkaz vašich schopností projekty, kde jste s fyzickým prototypem nepracovali a nebudete mu ukazovat obrovské vizošky k návrhům, i když jsou třeba fakt skvělé.

Věřím, že rozumíte.

Portfólio pro zákazníky www.hřiště.cz. Každý projekt separé sešit. Dle potřeby vyměnitelné z karisbloku.
Tři projekty. Tři sešity. Tereza Stambolijská;nyní www.nojaatelier.cz
Jednoduchý soupis projektů ve 3 kategoriích. Karolína Vácová.
Kolik projektů?




Vím, že čekáte na nějaké konkrétní číslo (která já vždy obecně strašně nerada dávám), ale z mé 10 leté praxe vychází, že je fajn mít v portfoliu minimálně 3 práce. V ten moment už pozorovatel může ověřit, že vaše schopnosti nejsou náhoda. V případě, že do portfolia máte přichystáno více než 5, doporučuji je začít třídit do kategorií.


TIP:
Nemusíte zůstat jen u kategorií "Škola / Práce / Ostatní". Zamyslete se, co za kategorie potřebuje vidět váš hodnotitel.

Pro někoho to můžou být typologické druhy (Bydlení / Občanské stavby / Sportovní), pro někoho zas jaké klienty jste měli (Soukromý investor / Developer / Město…), někoho zajímá způsob uvažování (Koncepty / Komplexní projekty / Konstrukční detaily).
Nebojte se v kategoriích i upřímnosti a vtipu, pokud to máte v povaze.

Jedna má klientka pojmenovala kategorii "Co jsem se na bakaláři nenaučila". I to je komunikace názoru a nadhledu nad sebou, kterou váš budoucí zaměstnavatel může ocenit.
Karolína Vácová
Klára Kotlánová
Praktický výpočet
počtu projektů:




(a) Vyjdeme z předpokladu max. 15 listů (1 list má fyzicky vždy dvě strany) u portfolia formátu A3. Je to psychologická hranice plného vnímání diváka, který si portfolio prohlíží sám. (Behavioral studies, 1999)

(b) Vezmeme v úvahu, že divák vydrží v plné pozornosti na projekt 1 až 2 listy (2 - 4 strany).

(c) Potřebujeme také prostor pro nějaké to úvodní seznámení se, obsah. To máme minimálně 2 listy. A na konec nějaká ta výzva k akci (email, tel. číslo) 1 list. Aby to nebylo, že vaše portfolio končí poslední stránkou z projektu. Což je jako kdybyste odešli uprostřed rozhovoru.

15 – 3 (úvod, závěr) = 12 listů; 12 / 2 = cca 6 projektů

Samozřejmě pak můžete řešit dělící stránky mezi projekty a další elementy, ale to už zabíháme do koncepční a grafické stránky portfolia. Výpočet je hodně orientační, ale jako odrazový můstek v tuto chvíli postačí.

Pozor: Portfolio končí vždy sudým počtem stran.


A jak tlusté má
být portfolio?




Krom počtu stran tloušťku ovlivňuje i to, jestli je portfolio oboustranné nebo jednostranné. Četli jste první článek ze série "Jaký formát má mít architektonické portfolio?" ? Tloušťka nám totiž k výslednému prvnímu dojmu přidává ještě 3. rozměr.
Ve fyzickém portfoliu tedy pracujeme vždy s poměry a x b x c.

Tloušťku portfolia výrazně ovlivníte i gramáží použitého papíru.

Porovnnání tří různých přístupů. (Dolní portfolio - specifický přístup pouze tří listů z lepenky - kašírované portfolio)
3 sešítky jako 1 portfolio.
Necelých 5 mm.
Anebo tloušťka necelých 30 mm.
A který projekt určitě
nikdy nevynechat?



Obecně jde říci, že Bakalářku / Diplom (záleží, co už máte za sebou). Pokud máte tak i oceněné projekty. Určitě projekty, které se tématicky dotýkají vašeho hodnotitele a toho, co ho zajímá.
Například do interiérového studia je většinou zbytečné nosit projekt urbanismu a naopak.
TIP:
Nemusíte všechno zvládnout jen v 1 knížce / dokumentu. Několikrát se nám s klienty osvědčila strategie, kdy pošlete základní přehledové portfolio vašich zručností a přiložíte ještě jeden dokument například s portfoliem k vaší diplomové práci. Nezapomeňte, že na druhé straně vás hodnotí člověk a ne stroj. Striktní pravidla neexistují.
A nezapomeňte. Každá koncepční úprava portfolia je příležitost k vybudování vaší další profesní kariéry, revize toho, co máte za sebou, zvědomení si toho co opravdu umíte a příležitosti směřovat tam, kam vás opravdu srdce táhne.

Portfolio je proto v podstatě váš nejdůležitější pracovně/osobní projekt.


Autor článku: Petra DZ Kříčková
Srovnal vám článek myšlenky?
Click to order
Total: 
Vaše Jméno
Váš Email
Po zaplacení vám budu doručeny přihlašovací údaje do vaší členské zóny, kde uvivídte tento kurz.
Chcete dostat e-mail
o dalším článku k portfoliu?
Péťa mnohé věci zjisťuje s klienty,
a pak o tom ráda píše krátké e-maily. Pokud vás toto téma zajímá, můžete se přidat na seznam odběratelů.
Chcete zjistit více praktických informací a vůbec o celém mindsetu k tvorbě portfolia?
Leden/Únor máme v rámci Visuin 10 let
speciální akci na rozhovory. Tak pokud řešíte portfolio nebo uvažujete o dalším kariérním postupu.

4 rozhovory / 15 videí / 113 minut
S1 – Úvod do portfolia
S2 – Revize projektů
S3 – Vize portfolia
S4 – Forma / tvorba
490
1 000