Kliknutím na tlačítko "Přijmout vše" souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete však navštívit "Nastavení souborů cookie" a poskytnout kontrolovaný souhlas.
Nastavení Cookie
Cookies necessary for the correct operation of the site are always enabled.
Other cookies are configurable.
Nezbytné
Naprosto nezbytné pro správné fungování webových stránek. Tyto soubory cookie zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webových stránek, a to anonymně.
Funkční
Disabled
Pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní a analytické
Disabled
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře odskočení, zdroji návštěvnosti atd.
Reklama a ostatní
Disabled
Používají se k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace pro poskytování reklam na míru.

Ostatní nekategorizované soubory cookie jsou ty, které se analyzují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Jaký formát má mít architektonické portfolio?
Zkusím vás nasměrovat pomocí pár principů, které mám ověřené za posledních 10 let.





Velice častá otázka nejen studentů architektury,
ale i senior architektů v různých studiích. Jaký formát zvolit pro portfolio projektů?
Nemá to prostě být A3 naležato? Podle čeho se tedy rychle rozhodnout, aby formát měl
smysl a podpořil váš charakter a projekty vynikli?

Budeme se primárně bavit o portfoliu, které chcete poslat do firmy nebo školy k příjímacímu pohovoru, případně klientovi jako ukázku svých prací.

Je potřeba hned na začátku říct, že neexistuje univerzální formát, který reprezentuje architektonické portfolio. Pokud kolem sebe vidíte často opakující se formáty je to buď dáno momentálními trendy nebo obecně převzatým formátem v dané krajině, který nemá většinou žádné zvláštní důvody (např. dobře se tiskne, dobře se skladuje, máme takhle nařezané papíry…)
Fotov članku: Visiun, 2014 –2021

Autorky portfolií a naše milé klientky:
Ing. arch Radka Leláková
Ing. arch. Tereza Stambolijská
Ing. arch. Šárka Vaškaninová
Ing. arch. Jan Hunal
Předně je potřeba říct, že neexistuje univerzální formát, který reprezentuje architektonické portfolio. Pokud kolem sebe vidíte často opakující se formáty je to buď dáno momentálními trendy nebo obecně převzatým formátem v dané krajině, který nemá většinou žádné zvláštní důvody (např. dobře se tiskne, dobře se skladuje, máme takhle nařezané papíry…)

Nejčastěji se objevují tyto vnější podmínky:

  1. Škola definuje velikost formátu (většinou A4, A3). Tohle pak často po zbytek kariéry nezpochybňujeme.
  2. Zaměstnavatel definuje velikost souboru, který mu pošlete (napr. 3 x A4)

Všechny vychází z praktických záležitostí, z motivace praktické manipulace s formátem. Tady máte jasně dáno a jediné, kde můžete experimentovat je, jestli formát na výšku nebo na šířku.

Psychologie formátu:



Poměr stran může podtrhnout první dojem z vás nebo charakter a typ prací, které prezentujete.

Horizontální formát: Klid-rozvaha díky dominantnímu horizontálnímu směru čtení

Vertikální formát: Dynamika díky dominantnímu vertikálnímu směru čtení. Vzpřímená lidská postava, pozornost, adrenalín

Čtvercový formát: Stranová neutralita, sám o sobě nemá první vstupní emoci, modulová preciznost, matematická proporce. Výhodné při oboustranném portfoliu.


Vyberete-li. Formát, pak ještě máte možnost zvolit, jestli jej orientujete na výšku, na šířku.
A zároveň jestli bude fungovat oboustranně nebo jednostranně.

Zde ještě pozor na působení otevřeného portfolia.

Třeba tak moc oblíbené A3 portfolio svázané po kratší straně nám po otevření vytváří formát o délce 840 mm. To sebou nese důsledky ve způsobu vnímání informací i manipulace s celou knihou například při otáčení stránek.

Digitální portfolio má ve formátech ještě trochu jinačí pravidla, ale o tom až jindy.

TIP:
Můžete si pohrát s ořezem z formátu A3 nebo A4 a tím vytvořit trošku jiný dojem než kolegové. Navíc může upravený formát více vyhovět proporcím vašich návrhů a cenově bude stále udržitelný a lehce proveditelný.

Dalším aspektem ve výběru formátu může být způsob výroby. Udělat jde všechno, ale otázka je, za jakou cenu. V našich podmínkách doporučuji vyjít z Ačkových formátů (A5, A4, A3), které vyjdou při tisku nejvýhodněji. Umožní vám i oboustranný tisk a vazbu bez větších technických komplikací.

Pozor na technické možnosti tiskárny hlavně v případě formátu A3. Zjistěte si dopředu, jestli umožnují bez okrajový tisk, nebo jen tisk s okrajem (okraj tvoří místo, kde stroj/tiskárna už nedokáže tisknout).
Co si z toho vybrat?

Všechny tyto volby doporučuji posoudit z pohledu účelu a interakce s divákem.

Kdo si to bude prohlížet a jaký bude obsah? Pokud máme obrovská měřítka staveb, potřebujeme formát, kde vynikne i detail. Pokud se hlásíte na práci interiérového designéra, zvládne vaše portfolio i na formátu 150x150cm.

TIP:
Pokud váháte, zkuste si udělat fyzickou Maketu, klidně i „slepou“. Formáty, o kterých uvažujete, si vystřihněte a porovnejte mezi sebou, který vám vaší osobě více vyhovuje. Můžete přidat i více listů na sebe a simulovat tak tloušťku.

Foto: Ukázka MAKETY v akci.
Hlavně nezapomeňte, že formát můžete dnes v programech lehce změnit. Dokonce se obsah může inteligentně přizpůsobit novému formátu (InDesign nebo Affinity Publisher) Vaše volba tudíž není nevratná.

Tak ať vás to hlavně baví.


Autor článku: Petra DZ Kříčková
Jak se vám líbil tento článek?
Chcete dostat e-mail
o dalším článku k portfoliu?
Péťa mnohé věci zjisťuje s klienty,
a pak o tom ráda píše krátké e-maily. Pokud vás toto téma zajímá, můžete se přidat na seznam odběratelů.
Chcete zjistit více praktických informací a vůbec o celém mindsetu k tvorbě portfolia?
Leden/Únor máme v rámci Visuin 10 let
speciální akci na rozhovory. Tak pokud řešíte portfolio nebo uvažujete o dalším kariérním postupu. Pusťte si neocenitelné rady od Petry.

4 rozhovory / 15 videí / 113 minut
S1 – Úvod do portfolia
S2 – Revize projektů
S3 – Vize portfolia
S4 – Forma / tvorba
490
1 490