Kliknutím na tlačítko "Přijmout vše" souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete však navštívit "Nastavení souborů cookie" a poskytnout kontrolovaný souhlas.
Nastavení Cookie
Cookies necessary for the correct operation of the site are always enabled.
Other cookies are configurable.
Nezbytné
Naprosto nezbytné pro správné fungování webových stránek. Tyto soubory cookie zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webových stránek, a to anonymně.
Funkční
Disabled
Pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní a analytické
Disabled
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře odskočení, zdroji návštěvnosti atd.
Reklama a ostatní
Disabled
Používají se k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace pro poskytování reklam na míru.

Ostatní nekategorizované soubory cookie jsou ty, které se analyzují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Jak udělat vizualizaci za předem stanovený čas. Zn. Pomodoro

Ze série Udržitelné Architektonické Vizualizace. [UVA]

Problém Architektonické Vizualizace a času

Kdysi v práci jsem dělal vizualizace od nevidím do nevidím. V podstatě jsem neřešil nějaký Čas. Prostě jsem je dělal v pracovní době. Jenomže pak jsem zjistil, že jsem měl i jiné úkoly, které jsem nestihl, protože vizošku jsem dodělával do konce ještě doma, bavilo mě to přece…
A pak když bylo potřeba pracovat na detailech, výkresech atd. tak jsem to roztáhl přes svůj soukromý čas. Přece jsem mladý, můžu si to dovolit…

Nikdy jsem tento problém nevyřešil, když jsem byl praktikující architekt, a nikdy jsem se do důsledků nezamyslel co všechno mi nedodržování času vlastně bere.

Až ve VISUINu, když se nám architekti, krajináři, a další profese svěřovali,
  • Že přesah času určeného na vizualizace je problém!
  • Že vícepráce jejich zaměstnanců doma na projektových vizualizacích je problém.
  • Že odhadnout časovou dotaci pro vizualizaci je problém!
  • Že udělat vizualizaci pod 3 hodiny je problém!
Tak jsme to začali řešit.

A dnes vám představím jednu z možností, jak ten čas zvědomit a přiznat si, kolik to skutečně bude trvat. Je to time-managementová technika Pomodoro. Možná jste o tom neslyšeli anebo nevyužívali jeho plný potenciál. Já jsem nikde aplikaci pro vizualizace či tvůrčí práci architekta pomocí techniky Pomodoro nenašel, a tak jsem se rozhodl sepsat své pozorování a zkušenosti s touto technikou ve vztahu k tvorbě vizualizace.


Architektonická vizualizace rozhodně není vizualizace architektury. Jsou to dvě odlišné věci. Vizualizaci architektury může dělat např. CGI grafik, nemusí to být architekt. Nepotřebuje rozumět architektuře. Kdežto Architektonickou vizualizaci může dělat pouze architekt. Potřebuje v ní zobrazovat hodnoty návrhu. Momenty, které je potřeba ukázat, protože ve výkresech nevyniknou.

Co je to Pomodoro?

Pomodoro je minutka pro vaření v podobě rajčata, odtud toto jednoduché pojmenování. Neskloňujeme to. Jelikož to není naše slovo. Na minutce pro nás natáhneme pracovní okno – třeba 25 minut a pracujeme na konkrétním úkolu. Můžete experimentovat a jít i na 20 minut práce. Tajemství tkví v tom, že si dané pomodoro pojmenujete úkolem. Co přesně budete dělat a co bude výsledkem za 25 minut?

Po Pomodoro sprintu si dáte zaslouženou odměnu – 5 minutovou pauzu. Doporučuji vstát. Protože máme sedavé zaměstnání. Ale taky můžete na Facebook, pokud ten nebyl obsahem Pomodoro :-)

Po 4 sprintech si dejte 1 celé pomodoro jako pauzu. Takto to vypadá vizuálně. (obrázek) A ještě ve větším měřítku například já pracuji ve tří hodinových blocích. Tzn. Jedu 6 pomodoro, a pak si dám hodinovou pauzu. Za 6 pomodoro = 6 úkolů na 25 minut. Je skvělá self-managementová metoda nepřehltit se, a taky si správně určit objem práce na jeden den, týden.

Celkový cyklus pomodora
Opravdu to pomáhá zregenerovat sily a udržet vás celý den svěžích pro kreativní práci či pro řešení problémů. Z důvodu že mozek ví, že bude konec. Tak uděláte i věci které jsou opravdu „opruz“, ale musíte je udělat.

Souhrně tedy:
  • 25 pracujete a 5 odpočívate
  • Po 4 pracovních blocích si dávate 1 blok pauzy 25minut.
  • Je to skvělý systém pro „Produktivní-pracovní-maratón“

Prvé Reakce

Když to říkám naším klientům, tak vždycky nevěřícně koukají a nechápou, jak by měli omezit tvořivou činnost na vizošce a rozsekat ji do Pomodoro? Ono se to těžko samozřejmé popisuje, my to vždy cvičíme na kurzech, kde jste pod dozorem, ale teď si to pojďme aspoň nastínit.

Nevím, jestli jste věděli, ale schopnost soustředit se klesá již po 20 minutách práce. (Wikipedia-Humana Attention Span) Akorát ve školách nás nutili, abychom se „soustředili“ 45 minut, které si určitě rozpomenete, jak vypadali… Tak nějak jsme si to ponechali i do života a často nevíme, co vlastně ten čas děláme, až se sesuneme k prokrastinaci, nebo k perfekcionismu.

Klasický problém vizualizace

Pokud jste architekt a vizualizací se neživíte, tak často na vizualizaci není čas. S tímto parametrem operují i rendrovací programy, nabízejí nám rychlé vizualizace. Ale tam je problém vstupné ceny. A taky často zdlouhavé nastavování scény, materiálů a atmosféry. Co když nemáte na počítač za 100 000 Kč, nebo na licenci za 80 000 Kč? Musíte se uspokojit s modelem ze Sketchupu a s licencí Photoshopu. A učící se křivky. Jak dlouho vám bude trvat, až program ovládnete? Tam ale problém nekončí.

Vizualizaci programy samy za vás neudělají. Musíte to udělat vy. A tam začíná ten skutečný problém: Jak dlouho bude trvat táto vizualizace? 4 hodiny? 8 hodin? 2 dny?... Může v podstatě trvat nekonečno. My si musíme určit, kolik skutečně bude trvat.

„Práce trvá přesně tak dlouho, kolik času na ni vyhradíme.“
Špatné návyky se tahají taky z vysoké školy, protože tam to studentům nikdo nevysvětlí. Zaměření je na výuku software ke kreativnímu využití. Čas není důležitý parametr. Možná tak deadline. Ale primárna dogma: „Projektu vždy věnujeme maximum času“ pak v praxi není reálná a projektu se vždy musí vymezit čas = člověko-hodiny = peníze.

A tak si přitáhneme tento nešvar do práce, kde už ale o čas jde. Protože po práci chceme svůj osobní život a určitý work–life balanc. A taky potřebujeme vykonat spoustu další práce, jak jsem zmiňoval už víš.
Z hlediska času by se tedy dalo říct, že ve vizualizaci zápasíme s těmito neduhy:

  • Časová délka zpracování vizualizace.
  • Perfekcionismus.
  • Neschopnost se zastavit aneb ztráta kritického myšlení i energie v důsledku dlouhé práce bez přestávky.
  • Nevědomost tvůrce, kdy je viz. hotova.

Jak tomu předejít?

Stručně by se dalo říct ve dvou bodech:
  • Vědomým dělením času.
  • A jasnými úkoly na vizualizaci, přiřazované k těmto časovým úsekům.

Jednoduše řečeno, težce aplikováno. Tady je i pes zakopaný. Protože víc než na kreativní práci, papírování, maily, či schůzky, si architekti moc čas nesegmentují…. Pracují prostě co to jde. A neradi si rozepisují dopředu, co budou na vizualizaci dělat. Zdá se to být kontra–intuitivní a přílišné zdržování. Psát si dopředu co budu na vizualizaci dělat? Prostě to přemyslím v průběhu tvoření vizualizace… Ale je potřeba to překonat, protože jenom přes plánování jede cesta k větší efektivitě.

(Zde by se taky dalo odbočit k neefektivite při kombinování kreativního myšlení a ovládaní programů a proč to zabíjí efektivitu – příště).

Když se tedy vrátíme k Pomodoro technice, tak ta by nám mohla s výše uvedenými problémy pomoct.

Jak to použít u vizualizace?

U vizualizace se dějí vždy rutinní věci. Z 17 leté zkušenosti s vizualizacemi, kterou mám, bych je rozdělil do následovných kategorií. Vždy děláme:
  • Osazení Návrhu – Dům, zahrada, interiér…
  • Zasadíme do pozadí.
  • Upravíme popředí.
  • Přidáme třeba stafáž, prvky,
  • Upravíme efekty
  • A pokud máme čas, nebo výhrady těchto 5 kol zopákneme a do-vylepšíme. (Návrh – Pozadí – Popředí – Prvky – Efekty.)

Musíte ale vědět, jestli dané kroky ve vizualizaci jste schopni narvat do 25 minut. Zpočátku to je nereálné, i třeba pokud jste nebyli u nás na kurzu, který je na to přímo zaměřený.

Architekti většinou věci podhodnocují. V hlavách si myslí že kupříkladu osazení návrhu jim zabere 5 minut. A pak je z toho přinejlepším 45 minut – hodina… Proto se snažte dané úkoly, kroky z jednotlivých sekcí popsaných výše přesněji definovat. A na začátku si je třeba napsat. Postupně se to však natolik naučíte, že se stanou rutinou a už si je psát nebudete muset. Ze zkušenosti vím, že 3x opravený seznam činností v jednotlivých kategoriích se vám natolik usadí, že si ho pak můžete ponechat jako váš „tahák“ k příštímu dělání vizualizace.

Takže si klidně stáhněte šablonu pro tahák a rozepište si kroky, které vás u dělání vizualizace napadají a mějte na paměti časový blok 25 minut! Pokud se to tam nevleze, popřemýšlejte, jak to ještě rozdělit:

  • Příklad pro Kategorii (Blok) : Osazení návrhu:
  • Naskládám na sebe vrstvy z exportu z 3D modelu
  • Změním jim módy prolnutí
  • Namaluji stíny
  • Přidám textury, které již znám, že budou v návrhu + hledání textur (nejlépe již ve složkách. Pokud ne, tak z nějakého osvědčeného zdroje )
  • HOTOVO

Těch činností může být spousta ve spojitosti s vizualizací. Proto je důležité, určit si, co jsem schopen udělat a ukončit za 20-25 minut. A rozhdoně to nemusí být celá vizualizace za 25 minut! Prostě začněte jednoduchým spísaním činností do Bloků, které víte, že děláte, a klidné dopisujte a sledujte, kolik vám dané činnosti trvají. Poznání je první krok ke zlepšování.

Časté chyby při Pomodoro technice:

  • Není dostatečně stanoven jasný úkol, který chci udělat.
  • Podhodnotím složitost úkolu, buď díky nezkušenosti (co se dá časem vyladit) nebo z důvodu neznalosti kolik daný úkol zabere.
  • Po 10 minutách ztratím pozornost a jdu dělat něco jiného, třeba brouzdat textury na net.
  • Zvednu telefon v pomodoro (Na to pozor. Doporučuji Focus mode, nebo Měsíčkový režim. Hovor vybavíte v pauze nebo v pomodoro na to určeném. Nikdy se nenechte rozptýlit vnějším zdrojem) Proste si vypněte notifikace! Jak na mobilu, tak na PC (přikladem „krásného rozptýlení“ může být „strašně důležité“ vyskakovací zprávičky z Facebooku na vaši liště počítače).
  • A pak bacha na vnitřní rozptýlení! Často nás v podvědomí napadnou nějaké geniální myšlenky, nápady, ideje , když se soustředíme na daný výkon. K tomu doporučuji kus papíru vedle vás, kam si zapíšete tuto geniální myšlenku a pokračujete dál v plnění Pomodoro sprintu.
  • K vnitřnímu rozptýlení patří i to, že náš mozek nás přirozeně táhne ku pohodlí a komfortu. Proto pokud máte nepříjemný úkol, jako téma Pomodoro session, je možné, že mozek vás bude atakovat ať to přerušíte. Různymi skvělými nápady. Ale vydržte. Vyjednejte s mozkem, že si pak dáte 10 minutovou pauzu za odměnu, s nohama nahoru;)
Pomodoro není vždy dobrá volba. Časem jsem zjistil, že je fajn právě pro úkoly, do kterých se vám moc nechce. Tehdy je dobré si daný úkol rozdělit na menší části, na které „dohlédnete“, že se dají udělat.

Naopak kreativní úkoly nebo brainstormingy může Pomodoro trochu zbrzdit. Když se rozjedete například ve skupině lidí, tak není dobré to tvrdě zastavit jenom kvůli tomu, že už uplynulo Pomodoro.

Proto, v takovém případě, doporučuji měkký dojezd. Některé nástroje umožňují nadstavit čas, třeba + 5, 10 minut k vaší aktuální pomodoro session.

Tudíž víte, že už makáte a tvoříte určitý čas a můžete si zvolit lehké prodloužení a oznámit to v skupině, že už čas uplynul, ale ještě dáme +5/10 minut na uzavření. I tak bych nedoporučoval přetahovat kreativní práci nebo poradu, brainstorming nad 50 minut. Ztrácí to efektivitu. Vaši energii. Vaši pozornost. I bolest zadku, pokud u toho sedíte. Násilné utnutí tak můžete zjemnit třeba 5 – 10 minutovým shrnutím a na čem budete pokračovat v příštím pomodoro.

Jaké aplikace na to použít?

Existuje velké množství aplikací, ve stylu Pomodoro. Já používám na mobilu Focus Keeper. A na počítači Tomato one nebo teď již nové Tomato 2 které podporuje prodloužení sprintu a taky pojmenování daného sprintu. Nevýhoda je, pokud zapomenete to pomodoro zastavit, tak jede donekonečna.) Po novém i Toggl Track podporuje Pomodoro režim, a tudíž nemusíte mít puštěny dvě aplikace současně.

Závěrem

Tímto systémem sa dostanete k tomu, že na kroky ve vizualizaci začnete nahlížet podle toho, kolik pomodoro zaberou. Např. 6 pomodoro na vizualizaci. Jednak lépe odhadnete potřebný čas. Lépe se tudíž finančně ohodnotíte, nebo ohodnotíte cenu té celé vizualizace.

Souhrně tedy o pomodoro:
  • Pomodoro v základu: 25′ pracujete a 5‚ odpočíváte
  • Po 4 pracovních blocích si dáváte 1 blok pauzy 25minut. Upravte si délku pracovního úseku. Já mám kupříkladu 3 hodinový blok a pak následuje delší pauza.
  • Snažte se nerozptylovat, ideje si zapisujte bokem.
  • Každému bloku vždy dejte téma! Nejlépe udělatelné za 1blok.
Jednoduchý vizuál z Pinterest, jak použít pomodoro.
Doufám, že vám teď Pomodoro v architektuře či ve vizualizaci dáva větší smysl. Zkuste to aspoň na týden a dejte vědět, jestli se vám výkonnost zlepšila. Klidně dolů do komentářů nebo na dalibor@visuin.com Mně napsání tohoto blogu trvalo přesně 10 pomodoro.)
Zdraví DDZ.

Ještě jednou: Tahák pro vaše pomodora ve vizualizaci.

Pokud ještě nemáte Bedekr zrychlení architetkonické vizualizace, kde se dozvíte víc aplikovatelných tipů! (ZDE)

Anebo si můžete taky zakoupit náš kurz Rychlé Vizualizace, který vás i váš tým zefektivní a odbourá chaotické dělání a trápení se s postupy ve vizualizaci!