Architektonická prezentace

5 důvodů proč vám vizualizace trvá dlouho a co s tím udělat?

Arch. Vizualizace CJ
Častokrát dostávám dotaz od architektů na to, jak netrávit u architektonické vizualizace spousty času? Jak udělat vizualizace rychle?
Přednedávnem jsem pomáhal s vizualizacemi pro jednu studii, coby supervizor. Slečny, které viz dělali byli sice šikovné a měli cit i vkus, ale problém tkvěl v něčem jiném...

Nazval bych to...

"Zacyklenost v Predetailovanosti"

Těch problému je více. Často jsou to naučené „intuitivní“ cesty, které si myslíme, že jsou ok. Ale ony často nejsou. Proč? Protože jsou zděděny ze zkušeností nebo odkoukaný od někoho někde ve škole a pak zavlečeny do zaměstnání.

O kterých zlozvycích to mluvím? Anebo naopak, jak se dá čas na vizualizaci ušetřit nebo zrychlit?


1. Nakreslit si svou představu vizualizace.

Toto zdá se často být nepřekonatelný problém. Málokdo tomu věří, že nakreslením vizualizace na papír si pomůže. Často slýchám „Já neumím kreslit“ nevím co bych nakreslil atd. Tak zaprvé. Kreslit umí každý, jen někdo vám řekl, že váš styl není takový, jak by si on představoval. Zadruhé, je potřeba si nakreslit děj, nebo scénku, ba i jako stickmeny (obrazek) abychom vědomě oddělili program a jeho funkce od sdělení, které potřebujeme vytvořit.

Takže co si máte nakreslit? Odpovězte si na tyto dotazy:
- kdy můj dům, návrh nejvíc žije?
- kdo v tom návrhu/ domě bude žít, fungovat?
- jaký nejlepší děj by reprezentoval to kdy dům žije?

No a pak kreslete. Nahoďte si tuto představu a následně tuto skici odfoťte a vložte si ji do Photoshopu, nebo jiného editoru, kde budete vizualizaci tvořit.

Tímto způsobem se vám vaše práce několikrát zrychlí, protože se pak dál budete věnovat pouze funkcím v software nikoli vymýšlení scénky a děje.

2.    Nechtít udělat hezkou uhlazenou viz napoprvé.

Ale přesto to vídám. Projevuje se to zdlouhavým upravováním nepodstatného detailu, anebo překreslováním nebo deformováním nějaké části obrazu, protože se nám nelíbí.
Ale pak do kompozice vložíme další prvek a celá geneze začíná znovu, vyrovnávaní, zarovnávaní, upravování, jen aby to vypadalo dle našich představ. Špatně!


Zde si vzpomeňme na Michellangela, když tesal nějakou ze svých soch. Myslíte, že dělal pouze jeden detail a pak další? Že začal u levého ucha a skončil u pravé paty? Ne. Nahodil si sochu jako celek, osekal ty hlavní kontury a pak další a další. Přesně tak musíme postupovat i u naši vizualizaci.

  • Nahoďte si hrubé obrysy, nejlépe všechny textury. Až dokonce! Ať vidíte, s čím vším přibližně na jakých místech chcete pracovat!

  • A pak v druhé otočce se věnujte tomu, co je nejpalčivější, co nejvíc vidět. Často zjistíte, že malé věci v pozadí už ani nemusíte upravovat, protože by si toho stejně nikdo nevšiml.

Takhle jednoduché to je. Akorát, že to je proti naší perfekcionistické přirozenosti! Proto se musíte překonat. Napište si to před sebe, že nezačněte upravovat detailní obrys nějaké postavy, dokudnebudete mít nahozen celý obraz. Kompozici, koláž.

3.    Chaos v souboru Vizualizace.

Nech děláte vizualizaci kdekoliv, po chvilce máte desítky vrstev a to už v hlavě nemůžeme udržet. Přece se soustředíme na vytvoření podmanivého obrazu! Proto třetím bodem protahování času tvorby vizualizace je zpracování organizace souboru. Anebo chaos v souboru vizualizace.

Co s tim?  Chaos nefunguje. Ani pro RAM počítače ani pro RAM vašeho mozku. Je to stejné. Postupně se zahltíme a zpomalíme i tvorbu.

Udělejte si proto organizaci souboru! Aspoň základní. Dům – Pozadí – Popředí. A hned se vám bude dýchat lépe.

4.    Nedáte si pauzu a děláte vkuse. Ztrácíte energii, pozornost a schopnost kriticky myslet.
a.    „Já se zapracuju až po také hodince a půl…“ Jeden z nejčastějších neduhů architektů.
b.    Nebo nejlépe se pracuje v noci.. To je sice z jiného soudku, ale celkem podobné.
c.    Je už vědecky dokázáno že nonstop práce nikomu neprospívá a že mozek upadá v pozornosti již po 25 minutách. (link na výzkumy)
d.    Proto velice doporučujeme práci rozdělit na pomodorá a pracovat vždy 25 minut a pak si dát 5 minut pauzičku. V pauzičce vás rozhodně napadne, na co se pustíte v dalším pomodoru. Bez toho byste se rozhdoné zamotali a zabrali do detailních prací, což u vizualizace není potřeba (Pro architekta, v pracovní viz)
5.    Hledání textur. Nekonečné hledání. Těch správných podkladů.
a.    Na to je jednoduchý recept. Navštivte naši zónu zdrojů a užívejte již ověřené zdroje.
b.    Druhým tipem je samozřejmě vytvářet svoji knihovnu materiálů a pak i siluet, aby jste pokaždé nemuseli lítat na internet a schánět něco, co vám pékne prodlouží čas a zastaví flow ve viz.
c.    Dobrým řešením ej taky v prvním kole využít jenom bílé siluety, nebo si néco naskicnout stylusem, a až později to nahradit něčím seriózním.


Těchto par bodu jsme nejen vypozorovali, ale i prakticky ověřili minimálně se stovkou klientů.
Nechcete jako architekt prostě dělat vizualiazci pŕes 4 hodiny! To je neekonomicke a neudržitelné vzhledem k jiným prioritám a pracím architekta!
Pokuste se na to myslet. Vytisknete si těchto 5 bodů(pentagram obrázek). Nebo si to hoďte do záložky v prohlížeči.
Pokud jste se v některém z nich našli, tak doufám že jste našli taky odpověď na to, co s tím.
Shrňme si je ještě jednou jak ušetřit čas ve viz:
1.    Předkreslete si to
2.    Děláme po otočkách
3.    Organizujeme
4.    Dáváme si průběžně pauzy
5.    Textury hledáme v ověřených zdrojích

Pokud by vás téma vizualizace zajímá ještě víc, stáhněte si náš e-book 8 tipů pro lepší vizualizaci, nebo se přihlaste na naše odpolední tréninky vizualizace, kde si vždy něco hezkého zvizualizujeme..
Zdraví Dalibor